اصطلاحات مقدماتی اکسل

}

ژانویه 23, 2021

برنامه ی کاربردی اکسل(Excel)

برنامه ی اکسل مایکروسافت،یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای کاربردی در تمام دوره ها است.صدها میلیون نفر در سراسر جهان در Microsoft Excel استفاده می کنند.شما می توانید انواع داده ها را وارد کنید و محاسبات مالی،ریاضی و آماری را با Excel انجام دهید.در این مقاله می خواهیم با اصطلاحات مقدماتی اکسل آشنا شویم.

آشنایی با Ribbon (نوار) در اکسل

Ribbon یکی از اصطلاحات مقدماتی اکسل است که نیاز است با آن آشنا شوید.

زمانی که شما برنامه ی اکسل را باز می کنید نوار گزینه ی Home توسط برنامه انتخاب شده است.شخصی سازی و تغییرات آن را در این قسمت می بینیم:

افزونه های نوار بالا  عبارتند از :File,Home,Insert,Page Layout,Formulas,Data,Review,View,Help

Home

– نوار را جمع کنید

شما می توانید نوار را جمع کنید تا فضای بیشتری در صفحه داشته باشید.روی هر قسمتی از نوار که می خواهید،کلیک راست کنید و Collapse the Ribbon را بزنید یا می توانید کلیدهای میانبر CTRL+F1 را فشار دهید.

collapse Ribbon

نتیجه:

Result

– سفارشی سازی نوار

شما به راحتی می توانید برگه ی خود را ایجاد کرده و دستوراتی به آن اضافه کنید.

1-در هر قسمت از نوار کلیک راست کنید و بر روی Customize the Ribbon کلیک کنید.

Customize Ribbon

2- گزینه New tab را بزنید.

New Tab

3- دستوری که می خواهید را وارد کنید.

add command

4- نام تب و گروه را تغییر دهید.

Rename

5- ok را بزنید.

نتیجه:

result

آشنایی با  Workbook در اکسل

یکی از اصطلاحات مقدماتی اکسل workbook است.

Workbook نام دیگر فایل اکسل شما است،وقتی اکسل را باز می کنید روی Blank workbook کلیک کنید تا یک برگه ی جدید کار برای شما ایجاد شود.

 

بازکردن برگه ی کار موجود

برای باز کردن فایلی که قبلا آن را ایجاد کرده اید و روی آن کار کرده اید مراحل زیر را دنبال کنید:

1- در قسمت تب ها گزینه ی Open را انتخاب کنید.

2- در قسمت Recent لیستی از تمامی برگه هایی که روی آنها را کار کرده اید نمایش داده می شود.می توانید به سرعت برگه را از این قسمت انتخاب کنید.

Recent

3- برای باز کردن برگه ای که در لیست موجود نیست گزینه ی Browse را انتخاب کنید.

ساخت برگه ی جدید

گاهی اوقات شما نیاز دارید تا برگه ی جدیدی برای انجام کار ایجاد کنید،مراحل زیر را دنبال کنید:

1- در قسمت بالا سمت چپ گزینه ی File و سپس New را بزنید.

2- Blank workbook را انتخاب کنید.

Blank workbook

آشنایی با WorkSheet در اکسل

یکی دیگر از اصطلاحات مقدماتی اکسل worksheet است.

Worksheet مجموعه ای از ستون هاست که اطلاعات و داده ها در آن نگهداری می شوند و می توان آنهارا تغییر داد.هر برگه ی اکسل می تواند چندین ستون داشته باشد.

انتخاب برگه ی کار

هنگامی که برگه ی کار در اکسل را باز می کنید،اکسل به طور خودکار sheet1 را برای شما انتخاب میکند.نام هر قسمت در بالای آن نوشته شده است.

sheet1

درج یک کاربرگ(worksheet)

شما می توانید هر تعداد برگه که بخواهید اضافه کنید.برای درج سریع یک برگه روی علامت بعلاوه در پایین سند کلیک کنید.

insert

نتیجه:

result
تغییر نام یک کاربرگ

برای اینکه به یک برگه ی کار نام خاصی بدهید مراحل زیر را انجام دهید:

1-برروی برگه ی Sheet1 کلیک راست کنید.

2-Rename را انتخاب کنید.

Rename

3- برای مثال بنویسید:Sales 2016

instance
انتقال یک برگه ی کار

برای جابجایی برگه ی کاری،روی آن کلیک کنید و آن را انتقال دهید.

1- برای مثال روی برگه ی sheet2 کلیک کنید و آنرا به قبل از Sales 2016 بکشید.

sheet2

نتیجه:

result
حذف یک برگه ی کار

برای حذف یک صفحه کار،روی برگه کلیک کنید و Delete را انتخاب کنید.

1- برای مثال sheet2 را حذف کنید.

Delete

نتیجه:

result
کپی کردن یک صفحه یا WorkSheet

تصور کنید، فروش سال 2016 را آماده کرده اید و شما میخواید همان صفحه را برای سال 2017 درست کنید، اما با داده‌های مختلف. شما می‌توانید یه صفحه جدید درست کنید، اما خب انجام این کاروقت گیر است. شما می توانید worksheet را کپی کنید و فقط اعداد آنرا تغییر دهید.

1- برروی برگه ی sales 2016 کلیک راست کنید.

2- copy or move را انتخاب کنید.

move or copy

باکس move or copy نمایان می شود.

3- move to end را انتخاب کنید و تیک گزینه ی Create a copy را بزنید.

move to end

4- سپس ok را بزنید.

نتیجه:

result

 

آشنایی با format cells در اکسل

هنگای که ما سلول‌ها را در اکسل قالب بندی می‌کنیم یا فرمت آنهارا تغییر میدهیم، در واقع فقط ظاهر نمایشی نها تغییر میکند نه مقدار واقعی. مثلاً ما میتوانیم فرمت عددی (0.8، 0.80، 80٪ و غیره) یا را اعمال کنیم ولی در واقع مقدار واقعی این عدد هیچ تغییری نمیکند.

1- مقدار 0.8 را در سلول B2 وارد کنید.

B2cell

به طور پیش فرض، اکسل از فرمت عمومی (بدون فرمت اعداد خاص) برای اعداد استفاده میکند. برای تغییر فرمت اکسل به  Number، میتوانیم از  Format Cells استفاده کنیم.

2- سلول B2 را انتخاب کنید.

3- کلیک راست کنید و format cells را انتخاب کنید.

format cells

باکس format cells نمایان خواهد شد.

4- مثلا می توانید گزینه ی currency(واحد پولی) را انتخاب کنید.

currency

توجه: اکسل به شما یک پیش نمایش زنده از نحوه فرمت (نمونه) نشان میدهد.

5- ok را بزنید.

ok

مشاهده می کنید که علامت دلار جلوی عدد اضافه شد ولی اگه داخل فرمول بار را نگاه کنید میبینید که سلول B2 همچنان حاوی مقدار 0.8 است. پس ما فقط ظاهر این شماره رو تغییر دادیم. اکثر  دستورهای پر استفاده  فرمت تو زبانه Home موجود است.

6- مثلا می توانید در سربرگ home در گروه Number، روی نماد ٪ برای اعمال فرمت درصد کلیک کنید.

percentage

7- یا میتوانید در صفحه Home، در گروه Alignment، عدد را وسط چین کنید.

alignment

8- یا در صفحه اصلی، در گروه فونت، Border خارجی اضافه کنید و رنگ فونت را به رنگ آبی تغییر بدید.

font

نتیجه:

result
آشنایی با find and replace در اکسل

find & replace یکی دیگر از قابلیت ها و اصطلاحات مقدماتی اکسل است.

برای یافتن سریع یک متن و جایگزینی آن با متن دیگر می توانید از قابلیت Find and Replace در اکسل استفاده کنید.

پیدا کردن

برای یافتن سریع متن خاص مراحل زیر را دنبال کنید:

1- در سربرگ Home،در بخش Editing  گزینه ی Find & select را انتخاب کنید.

find & select

2- گزینه ی Find را انتخاب کنید.

Find

باکس Find and Replace نمایان خواهد شد.

3- متنی که می خواهید به دنبال آن بگردید را تایپ کنید برای مثال :Ferrari

4- گزینه ی Find text را بزنید.

Find Next

اکسل اولین نتیجه را نشان خواهد داد.

first result

5- find next را بزنید تا نتایج بعدی را مشاهده کنید.

second result

6- برای مشاهده ی لیست تمام نتایج گزینه ی Find All را بزنید.

Find All
جایگزینی

برای یافتن سریع متن و جایگزینی آن با متن دیگر،مراحل زیر را انجام دهید:

1- در بخش سربرگ Home و در بخش Editing گزینه ی Find & Select را انتخاب کنید.

Find & Replace

2- برروی گزینه ی Replace کلیک کنید.

Replace

3- متنی که می خواهید آن را پیدا کنید و عبارتی که می خواهید با آن جایگذاری کنید را انتخاب کنید.

4- گزینه ی Find Next را بزنید.

Find Next

اکسل متن وارد شده را نشان خواهد داد.

result

5- Replace را انتخاب کنید تا متن جایگزین شده را نشان دهد.

Replace
آشنایی با بخش Templates در اکسل

بسیاری از الگوها در اکسل وجود دارند که می تواند از آنها بجای ایجاد یک برگه ی کار جدید استفاده کنید.

قالب های موجود

برای ساخت صفحه ی کار بر پایه ی قالب های موجود مراحل زیر را دنبال کنید:

1- در بخش File گزینه ی New را انتخاب کنید.

2- می توانید یک قالب را از بخش قالب های افیس انتخاب کنید و یا در بخش جستجو یک قالب را جستجو کنید.

New File

3- گزینه ی create را برای دانلود کردن قالب انتخاب کنید.

create

آشنایی با اصطلاحات مقدماتی در هر برنامه،از ملزومات است.بنابراین ما سعی کردیم در مقاله ی بالا چند مورد از اصطلاحات مقدماتی اکسل را به شما نشان دهیم.

برای آشنایی با مقاله ساخت لیست کشویی در اکسل اینجا را کلیک کنید.

جدیترین مقالات

ما را در صفحات مجازی دنبال کنید

پیشنهاد ویژه مرکز آموزش پادرا

 

برای استفاده از امکانات کامل آفیس نیاز به استفاده از لایسنس اورجینال دارید . برای خرید لایسنس اورجینال محصولات آفیس از لینک زیر استفاده کنید و با زدن کد تخفیفی padralearning از تخفیف ویژه و اختصاصی کاربران مرکز آموزش پادرا  بهره مند شوید .

 

نظرات کاربران

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 6 =

مقالات مرتبط

نحوه افزودن مخاطب به اوت لوک

نحوه افزودن مخاطب به اوت لوک

نحوه افزدن مخاطب به اوت لوک اوت لوک برنامه ایمیل مایکروسافت است. نسخه دسکتاپ آن همراه با مجموعه مایکروسافت365 ارائه می...

پیشنهاد ویژه مرکز آموزش پادرا

خرید لایسنس اوریجینال محصولات آفیس به  همراه کد تخفیف padralearning