منظور از کرک، کیجن و پچ نرم افزار در سرقت محتوا ویندوز چیست؟

}

فوریه 06, 2021

 نحوه کارکرد سرقت نرم افزاری و نقض قانون کپی رایت: کرک ، پچ و کیجن

در دنیای دیجیتال، ما بصورت عمده بر روی نقص قوانین کپی رایت فیلم و آهنگ متمرکز هستیم اما نرم افزارها گروه خیلی بزرگ از قربانیان نقص قوانین دیجیتال هستند که زیاد به آنها توجه ای نداریم.  بر اساس گزارش اتحادیه نرم افزارهای  تجاری در سال 2012 ، 42% از نرم افزارهای موردد استفاده در کل دنیا بصورت غیرقانونی است. هزینه ی تجاری استفاده ازین نرم افزارهای بدون لایسنس 59 بیلیون دلار تخمین زده شده است.

اکثر ما از سیستم عامل ویندوز بر روی رایانه های شخصی خود استفاده میکنیم اما چه تعداد از ما یک نسخه ی قانونی و معتبر خریداری کرده ایم؟ علاوه بر ویندوز تعداد زیادی نرم افزار بر روی سیستم هر کدام از ما موجود است که ما آنها را بصورت قانونی نحریده ایم بلکه کرک شده ی آن را نصب کرده ایم.

فهرستی از نرم افزارهایی که در سراسر جهان بیشترین سرقت محتوا یا نقص قوانین کپی رایت را داشته اند:

  1. سیستم عامل ویندوز
  2. مایکروسافت آفیس
  3. پک نرم افزاری ادوبی ( مخصوصا فوتوشاپ)
  4. اینترنت دانلود منیجر
  5. آنتی ویروس
  6. WinRar
  7. CorelDRAW

نحوه ی عملکرد Crack ، Patch و  Keygen

کرک ، پچ و کیجن به منظور اضافه کردن مدت زمان استفاده ی رایگان نرم افزار، پچ کردن نرم افزار برای دور زدن بررسی لایسنس کاربرد دارند. همچنین برای فعال کردن نرم افزار با استفاده از کدهای غیرقانونی ساخته شده نیز بکار میروند.

کرک (Crack)

کرک، کد نرم افزار را به منظور افزایش تعداد روز استفاده ی رایگان آن میشکند.به عنوان مثال 15 روز میتوانید از نرم افزاری بطور رایگان استفاده کنید. یک فایل کرک با تغییر کد نرم افزار و شکستن آن ، مدت استفاده رایگان 15 روزه را افزایش میدهد و تبدیل به مثلا 365 روز یا 3650 روز میکند. فایل کرک شده بصورت یک نرم افزار اضافی است که باید آن را بعد از نصب نرم افزار اصلی اجرا کنید. بعد از اجرا از کاربر درخواست پیدا کردن پوشه ای که نرم افزار اصلی در آن نصب است میکند. این پوشه را میتوان در درایو C و سپس Program Files پیدا کنید. بعد از دستیابی به فایل نصب اصلی نرم افزار، فایل کرک شده، کد نرم افزار را تغییر داده و مدت زمان استفاده ی رایگان از آن را افزایش میدهد.

استفاده از این روش برای نرم افزارهایی که اغلب به اینترنت متصل نمیشوند مانند تبدیل گرهای ویدیویی بسیار رایج است.

پچ (Patch)

Patch یک فایل اصلی نرم افزار است که از قبل کرک شده است. به همراه نرم افزار اصلی در یک بسته وجود دارد. از کاربر خواسته میشود که فایل پج نرم افزار را جایگزین فایل اصلی نماید. وصله ها در مواقعی که کرک ها از کار بیفتند ، برتری دارند. بعضی از نرم افزارها بطور مداوم لایسنس نرم افزار را با سرورهای خود در محیط اینترت بررسی میکنند. یکی از معایب استفاده از کرک این است که هنگامی شما نرم افزاری را کرک کردید ، هر زمان که آن نرم افزار به اینترنت وصل شود ، کد نرم افزاری خود را با سرورش چک میکند. اگر نرم افزار بصورت غیرقانونی رجیستر شده باشد به کاربر هشدار میدهد که ظرف مدت زمان معینی نرم افزار خود را ثبت کند یا یک کد معتبر خریداری نماید. فایل پچ کد را تغییر میدهد و این ویژگی بررسی کد لایسنس را هنگام اتصال نرم افزار به اینترنت را حذف میکند.

استفاده از این روش برای نرم افزارهایی که همیشه به اینترنت متصل هستند مانند اینترنت دانلود منیجر بسیار رایج است.

کیجن ( Keygen)

یک keygen از نظر عملکرد محدود است. این روش به شما امکان ایجاد کلید های لایسنس غیرقانونی برای نرم افزار را میدهد. کلید هایی که ایجاد میکند شاید کار نکند و یا نرم افزار را ثبت و فعال نسازد. بعضی مواقع کاربران باید کلید های زیادی تولید کنند و سپس دانه به دانه آنها را چک کنند که آیا کار میکند یا نه. تولید کنندگان کیجن سعی میکنند از طریق مهندسی معکوس نرم افزار اصلی برای تولید کدهای خاص استفاده کنند. یعنی الگوریتمی مشابه نرم افزاری اصلی برای تولید کد استفاده میشود.

کیجن ها برای گونه های مختلف نرم افزاری استفاده میشود.

این سه نوع روش ریشه ی اصلی نقص قوانین کپی رایت و سایر مشکلات مربوط به امنیت رایانه است. سعی کنید از این ابزارها اجتناب کنید و همیشه به دنبال گزینه های رایگان باشید. خطرات زیادی در استفاده از نرم افزارهای غیرقانونی وجود دارد ، می توانید درباره آنها در اینجا بخوانید:

خطرات استفاده از نرم افزارهای غیر اورجینال 

کد تخفیف خرید لایسنس اصلی نرم افزار ها

جدیدترین مقالات

ما را در صفحات مجازی دنبال کنید

 

پیشنهاد ویژه مرکز آموزش پادرا

برای تهیه ی محصولات معتبر نرم افزاری به همراه گارانتی اصالت و کارکرد به وبسایت پادراسیف مراجعه نمایید . و با زدن کد تخفیفی padralearning از تخفیف ویژه و اختصاصی کاربران مرکز آموزش پادرا  بهره مند شوید .

  

 

نظرات کاربران

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 14 =

مقالات مرتبط

نحوه فعال کردن دارک مود در مک

نحوه فعال کردن دارک مود در مک

نحوه فعال کردن دارک مود در مک Apple Mac یا MacBook شما دارای دارک مود است که می تواند به شما کمک کند در شب و در نور کم بهتر کار کنید. پس از فعال شدن، برنامه‌ها و وب‌سایت‌های پشتیبانی شده به‌طور خودکار به پس‌زمینه تیره با متن سفید تغییر می‌کنند. در اینجا نحوه فعال کردن...

فعال کردن دارک مود در گوگل مپس اندروید

فعال کردن دارک مود در گوگل مپس اندروید

فعال کردن دارک مود در گوگل مپس اندروید آیا رابط کاربری تاریک را به روشن ترجیح می دهید؟شما می توانید با فعال کردن دارک مود در گوگل مپس اندروید از محیط کاربری تاریک لذت ببرید. در Google Maps اندروید شما می توانید از تم روشن،تاریک، یا پیشفرض گوشی استفاده کنید.شما می...

نسخه تحت وب فتوشاپ و ایلاستریتور معرفی شد

نسخه تحت وب فتوشاپ و ایلاستریتور معرفی شد

نسخه تحت وب فتوشاپ و ایلاستریتور معرفی شد شرکت ادوبی نسخه تحت وب فتوشاپ و ایلاستریتور را معرفی کرد.که به شما امکان ایجاد تغییر در اسنادی که در فضای ابری هستند را بدون نیاز به دانلود آنها و باز کردن برنامه می دهد. این یک گام رو به جلو برای این دو برنامه است، اما در حال...

پیشنهاد ویژه مرکز آموزش پادرا

 محصولات معتبر نرم افزاری به همراه گارانتی و ضمانت کارکرد برای کاربران سایت پادرا با تخفیف

padralearning